2014. november 26., szerda

Neil Gaiman: A temető könyve

Nem vagyok gyakorlott Neil Gaiman olvasó. Ismertem tőle a Coraline-t és láttam az általa írt Doctor Who epizódot. Ez utóbbi tetszett eddig a legjobban. A filmeket nem akarom alapul venni, mert az ugye totál más általában. Ezek alapján összességében kellemes kép alakult ki bennem az íróról, akinek a stílusát és témaválasztását szeretem, de mégis kicsit hiányérzetem van. Lehet, hogy nagyon ostoba megállapítás, de nekem olyan, mintha Tim Burton kistesója lenne. Alakul, de nekem nem az igazi.
Senki Owens családját egy titokzatos idegen, a Jack nevű megöli. Szerencsére a fiúcska igazi csodagyerek, aki éjjel kimászott a kiságyából és bekúszott a közeli temetőbe, ahol a halottak a gondjaikba vették. A titokzatos Silas ellátta élelemmel, míg a halott jóakarók nevelik, tanítják, játszanak vele. A temető, mint kiderült, sokkal izgalmasabb hely, mint ahogy azt az ember hinné. Sen-nel egy sor izgalmas, és veszélyes kaland történik. Ez a része zavart kicsit. Mármint ahogy elaprózódott a történet. A végjátéknál persze kiderült, hogy mindennek haszna volt, minden oda vezetett, hogy Sen leszámolhasson a Jack nevűvel, de mégis, nekem úgy tűnt, elaprózódott a történet. Nekem túl epizódikus volt, inkább novellafüzérnek éreztem, mint regénynek. Minden kaland túl éles lezárást kapott, nekem hiányzott az események közti átvezetés.
Ritkán esett meg velem, hogy a könyv hangulata jobban tetszett, mint maga a története, most pedig egyre inkább azt érzem, hogy ez így van. A sírkövek, a temető, az elhanyagoltság leírása nagyon megkapó, tetszett, ahogy az ott nyugvókról a sírfeliratukon keresztül kapunk információt. Néhány szellem jobban érdekelt, mint az élők: a Mészáros Anya miért mészáros? Megölt valakit? A gyerekeit? Akkor biztos a temetőn kívül kaparták volna el a "boszorkányok" közé. A szlír mégis milyen mestert várt? Ha pedig Sen lett a mestere, az nem azt jelenti, hogy nem hagyhatja el a temetőt?
A könyvet bátran a kezébe adnám bármelyik 10 éven felüli gyereknek. Szeretem az ilyen "horrorra nevelő" könyvecskéket. Nagyszerű rajzfilmsorozat lenne ebből a könyvből. De ez most kicsit kevés volt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése