2014. augusztus 19., kedd

Maria Janion: A vámpír -Szimbolikus biográfia

Ezzel a könyvvel nagyon sokáig szemeztem, mire egy hihetetlen leárazást követően megvettem potom 600 forintért. Persze a 4000 sem olyan vészes, ha azt nézzük, manapság ennyiért mit, vagy mit nem kapunk, de azért így sokkal jobb. Azt gondoltam, elkezdem és le se teszem, amíg vége nincs, hogy ezt nekem egyszerűen muszáj mielőbb elolvasni.
Nagyon izgatott a könyv. Szeretem a vámpírokat egész kicsi korom óta, amikor még ovis koromban megláttam a Galaktika magazin vámpíros különszámát. Nem a divatvámpírokat, hanem a klasszikus vámpírokat, a történelmüket is szeretem.
Ez a könyv komolyabb, mint amit vártam. Nem elolvasni, csak olvasgatni lehet. Olvasgatni, eltűnődni rajta, emésztgetni… Nem csak a vámpírhit születését írja le, hanem a háttérben megbúvó lelki és testi betegségeket, az emberek holdhoz, éjszakához és vérhez kötődő ősi vonzódását és undorát, pszichológiai vonatkozásait is. Mindezt egy sor irodalmi és történelmi példával támasztja alá. 

A könyv két képzeletbeli piros pontot kap tőlem. Az egyiket a gyönyörűen megválogatott illusztrációkért kapja. Csodásak a képek. Festmények, metszetek, filmplakátok, könyvillusztrációk. Még az se csorbít sokat a gyönyörfaktoron, hogy csak fekete-fehérek. 

A második pirospont a szöveggyűjtemény miatt jár. Az irodalmi példáknál szívesen el is olvastam volna az említett műveket, de sokuk tuti nem jelent meg magyarul. Aztán láss csodát, a könyv második felében szépen szerepelt mind. Néhány novella, mint Polidori vámpírja, vagy Fanu Carmillája külön is megvan nekem, de sok olyan részlet van a könyvben, ami nem, vagy csak nagyon nehezen elérhető. A vámpír gyűjteményem egyik legjobb, legmegbecsültebb darabja. :)

4 megjegyzés:

  1. Egy ideje nézegetem már... kérlek, áruld el, hol sikerült beszerezned :)

    VálaszTörlés
  2. Még két éve vettem egy Alexandrában, de ha bízol a vaterában, ott is többször láttam ezer forint körül. Nagyon megéri, tényleg gyönyörű, igényes kiadvány. Nem tudom, ismered-e, de a Noferatu-t és a Vámpír árnyékát kiadták koporsós díszdobozban, a boltban 9-10ezer forintért volt, azt is megszereztem vaterán bontatlan csomagolásban egy ezresért. Szerintem ezek "kamionról lepottyant" vagy raktári példányok. A boltokban mostanában nem láttam, a bookline meg nagyon elszállt az antikvár árakkal.

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm szépen :) Ó, értem, azt hittem, valahol most akciózták le, kezdtem reménykedni... de utána nézek, hátha belefutok. Hallani hallottam róluk, de valahogy még nem akadtunk össze, idővel szerintem sort kerítek rájuk.

    VálaszTörlés
  4. Sajnálom, hogy megvezettelek. :) Régebben írtam blogot, csak megszűnt a szolgáltató, és az értelmesebb bejegyzéseket átmentettem ide. No nem volt sok ilyen, de ezt a könyvet annyira szeretem, hogy nem akartam veszni hagyni.

    VálaszTörlés